Genieten van eten versus eetbuien (2)

Petit fours - Happy Mood Happy Food

Even geleden vertelde ik hier al dat ik mezelf een aantal doelen gesteld heb. Mijn eerste doel is om regelmatig te gaan hardlopen, en mijn tweede doel heeft te maken met genieten van eten.

In periodes van stress laat ik mezelf wel eens gaan in eetbuien. Er waren tijden dat ik meerdere eetbuien per dag had en ervan overtuigd was dat ik daar niks aan kon doen. Dat het me overkwam. Die periode ligt achter me: ik weet nu dat ik een eetbui kan voorkomen. Dat wil overigens niet zeggen dat ik altijd 100% gezond eet en me nooit meer laat gaan. Ik ben ook gewoon maar een mens. Wanneer ik veel stress ervaar – zoals ook de afgelopen tijd – kies ik soms voor een eetbui. Af en toe mezelf volproppen is mijn manier om stressvolle tijden door te komen. Het is niet gezond en ik ben er niet blij mee, maar zo nu en dan kies ik er bewust voor om even niet te hoeven voelen. De nadelen van de eetbuien neem ik op die momenten voor lief. Eetbuien zorgen ervoor dat ik aankom, dat mijn energieniveau zakt tot ver onder nul en dat ik vaak geen zin meer heb in mijn (gezonde) lunch of avondeten. Maar wat ik momenteel het grootste nadeel vind, is dat ik minder geniet van eten.

Als ik een eetbui gehad heb, dan probeer ik dat de rest van de dag te compenseren door mezelf van alles te ontzeggen. Misschien klinkt dat in eerste instantie gezond, want ik heb immers te veel en ongezond gegeten. Als ik mijn voedingspatroon weer enigszins in balans wil krijgen, dan moet ik de rest van de dag gebruiken om heel gezond te eten en het liefst ook niet te veel. En ik moet vooral van de chips en chocolade afblijven.

Een appel en een glas water
 
Wat op het oog een goed plan lijkt, blijkt in de praktijk voor mij niet zo goed te werken. Als ik zo streng ben voor mezelf, verhoog ik mijn stressniveau alleen nog maar meer en daarnaast geniet ik amper meer van eten. En dat is zonde, want voeding is veel meer dan alleen een brandstof voor je lichaam. Voeding is lekker eten. Voeding brengt mensen bij elkaar. Voeding zorgt voor gezelligheid. Voeding is genieten.

Ik wil blijven genieten van eten, omdat dat me een blijer mens maakt. Daarom heb ik mezelf als doel gesteld om 3 keer per week, ongeacht of ik wel of niet een eetbui gehad heb, iets te eten waar ik heel veel zin in heb op dat moment. Ik kijk dan niet naar calorieën – dat doe ik sowieso niet trouwens – of naar hoe (on)gezond iets is. Ik kies hetgeen wat het aller-aller-allerlekkerst is. En dat kan prima, want mijn eetpatroon is in de basis gezond. En die eetbuien – ik vind het bijzonder om te merken – zijn er nog minder, sinds ik hiermee gestart ben.

Kun jij genieten van eten? Gun je jezelf dat?

PS Als je het leuk vindt om ongeveer 1 keer per week een overzicht te ontvangen van alle nieuwe artikelen, stuur dan een berichtje naar annemarie@happymoodhappyfood.nl!

Please follow and like me:

2 gedachten over “Genieten van eten versus eetbuien (2)

  1. Wel een goed idee… Werkt het ook op lange termijn? En hoe stop je dan…? Dat het geen eetbui wordt? En krijg je daarna niet juist geen in van alles??

    • Voor mij is het zo dat als ik écht bewust eet en dan neem ik iets waar ik het meeste zin in heb, dus zonder restricties zeg maar, dan heb ik niet veel nodig. Ik vermoed dat dit op de lange termijn wel zal werken, maar ik heb deze ontdekking pas onlangs gedaan.
      Ik krijg op deze manier niet meer zin in van alles. Het is echt een geniet-momentje en als ik weet dat die er over een tijdje weer komt, dan is dat prima.
      Maar ik ga niet zeggen dat ik hierdoor geen eetbuien meer heb, want dat is niet zo. Als ik me rot voel, dan leidt dat wel eens tot een eetbui. Alleen tegenwoordig valt de omvang van zo’n eetbui wel mee, en daarom probeer ik het maar te accepteren. Ik eet over het algemeen gezond, en dus merk ik het gelukkig niet in mijn gewicht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *